„Cloud“ servis je sistem pristupanja poslovnom softveru i skladištenje poslovnih podataka putem interneta. To omogućava korisnicima da koriste neki resurs (poslovni program, prostor ili nešto treće), a da nemaju nikakvu infrastrukturu kod sebe. „Cloud“ rešenje poslednjih godina postaje sve popularnije kod korisnika, ali je daleko od toga da se po udelu približi desktop poslovnim programima.
Kada je reč o Srbiji, samo 3,8 odsto preduzeća je u minuloj godini koristilo neko od „cloud“ softverskih rešenja, sudeći po podacima Republičkog zavoda za statistiku. U Evropi taj procenat iznosi 19 odsto, navodi se u publikaciji „Poslovni softver: Radnik budućnosti“, a pozivajući se na podatke francuskog instituta za statistiku Insee. U Francuskoj je tokom 2014. godine 12 odsto firmi sa najmanje 10 zaposlenih kupilo neko od „cloud“ rešenja. Ipak, veće kompanije su glavni korisnici „cloud“ poslovnog softvera i 36 odsto francuskih kompanija sa 250 ili više zaposlenih se odlučilo za taj model. Udeo je sasvim identičan i na prostoru Evrope. Kako raste broj zaposlenih, tako raste i procenat prelaska sa „desktop“ na „cloud“ rešenja, pa čak 40 odsto evropskih kompanija sa više od 500 zaposlenih koristi poslovni softver kome se pristupa preko interneta.
Bez obzira na sve popularnija rešenja u „oblaku“, desktop još uvek drži primat, a jedan od glavnih razloga je i to što još uvek ima daleko veći broj funkcionalnosti u odnosu na „cloud“. Desktop poslovna rešenja zahtevaju prostor za skladištenje podataka, ali to korisniku daje potpunu kotrolu i veću sigurnost podataka.
Prednosti:
Mane:
Iako sve popularniji, „cloud“ izaziva nedoumice kod korisnika i to ne važi samo za Srbiju. Dve su glavne barijere: prvo, korisnik ne voli da mu pristup podacima zavisi od treće strane; drugo: plaćanje na mesečnom ili godišnjem nivou je na duži rok dosta skuplje nego za desktop rešenja.
„Cloud“ daje mogućnost pristupa sa bilo koje lokacije, ali taj pristup zavisi od toga da li je internet konekcija stabilna i da li pružalac usluge ima stabilnu internet konekciju. U slučaju da pružalac iz bilo kog razloga obustavi pružanje usluge, postavlja se pitanje šta se dešava sa vašim podacima.
Prednosti:
Mane: