U zavisnosti od ugovora koje klijent potpiše sa knjigovodstvenom agencijom, ona na sebe preuzima određene obaveze i usluge koje mora izvršiti.
Donosimo spisak nekih uobičajenih usluga koje knjigovodstvena agencija vrši za korisnika:
Opciono, mogu se dogovoriti i:
Postoje određena dokumenta koje nisu osnov za knjiženje jer po njima nije bilo poslovnih promena To su profakture, ugovori o poslovnoj saradnji itd. Takva dokumentacije ne treba da se dostavlja za knjigovodstvene agencije.
Osim gore navedene dokumentacije koju knjigovodstvena agencija obrađuje, ona i vodi evidenciju o osnovnim sredstvima i na kraju godine vrši obračun njihovog trošenja – amortizacije. Redovno, od agencije treba da dobijate informacije o otvorenim stavkama – to su neplaćene fakture dužnika pravnog lica (klijentovi kupci) i onih kojima to pravno lice duguje (klijentovi dobavljači). Zadatak knjigovodstvene agencije je takođe i evidentiranje poslovnih promena oko godišnjeg popisa
Zadatak ovog teksta je da klijenti postanu svesni vremena i truda koji ulažu knjigovodstvene agencije da bi obezbedile spektar usluga i informacija koje se pripadaju oblastima računovodstva i knjigovodstva.
U realnosti, zbog nemogućnosti malih preduzeća i preduzetnika da angažuju različite stručnjake za različite oblasti, posao knjigovodstvene agencije izašao je daleko van okvira knjigovodstva. Danas knjigovodstvene agencije obavljaju i kadrovske poslove – prijava i odjava radnika, obračun zarada i naknada, izrada i predaja različitih obrazaca iz oblasti radnih odnosa. Često će knjigovodstvena agencija pomoći oko popisa i oko usklađivanja stanja u knjigama sa stvarnim stanjem. Mnogi klijenti od knjigovođe dobijaju finansijsko i poresko savetovanje.
Knjigovodstvena agencija obračunava različite poreze prema važećim zakonima, izrađuje i predaje poreske prijave, vrši obračun kamata i raznih taksi i naknada. Mnoge agencije bave se osnivanjem tj registracijom novih firmi.
Specifični poslovi stvar su ponude različitih agencija i dogovora između njih i klijenata.
Dali je Agencija obavezna da me edukuje i uputi na norme koje vladaju oko oporezovanog odnosno neoporezovanog prihoda ... koje su moje odgovornosti a koje agenciske oko neupucivanja na Zakonske Normative ...
Obaveze knjigovodstvene agencije su definisane ugovorom prema klijentu. Jedan od članova bi mogao biti i konsultacija. Pod ovim podrazumevamo edukaciju klijenta, ali u slučaju potrebe tj. ako nastane situacija u kojoj je potrebno razlikovati oporezovani od neoporezovanog prihoda". Po našem mišljenju, edukacija nije obavezan deo ugovora o vršenju knjigovodstvenih usluga, jer bi to onda značilo da je obaveza klijenta da nauči knjigovodstvu svakog svog klijenta, za čime verovatno ne postoji realna potreba od strane klijenta. Ako takva potreba postoji, može se napraviti poseban ugovor o edukaciji, što neke knjigovodstvene agencije i rade.
Koliko je nama poznato, ne postoji nijedan propis koji obavezuje agenciju da vrati kompletnu dokumentaciju. Ovo je pitanje ugovora o knjigovodstvu i verovatno Zakona o obligacionim odnosima. Za detalje, konsultujte vašeg pravnika.
Obrnuto: vi ste trebali da obavestite agenciju da ste se prijavili kao radnik u drugoj firmi. U tom slučaju agencija bi mogla da vas uputi u dalje korake. Konkretno, nema smetnji da ostanete direktor u vašem preduzeću ako ste radnik u drugom. Postoji samo razlika gde ćete biti prijavljeni na zdravstveno osiguranje, pošto ne treba da plaćate zdravstveno osiguranje kao i osiguranje od nezaposlenosti po 2 osnova.
Ova procedura zavisi od uslova u ugovoru o knjigovodstvenim uslugama ili, ako nemate pismeni ugovor, od Zakona o obligacionim odnosima i vašeg usmenog dogovora.
Obično postoji otkazni rok, i klauzula da su obe ugovorne strane (i knjigovodstvena agencija i klijent) dužni da izvrše svoje ugovorne obaveze koje su nastale do datuma važenja ugovora u nekom roku. Ovo se svodi na to da knjigovodstvena agencija završi obračune i obrasce a klijent da plati fakture ka knjigovodstvenoj agenciji.
Ako je prodavnica objekat za trgovinu na malo, zakonskim propisima nije propisano da vodite puno robno knjigovodstvo, ali jeste propisano da morate da imate isprave koje prate robu (član 35 zakona o trgovini), kao i evidencije koje prate robu (član 37 zakona o trgovini).
Hvala
Nije donet zakon, ali je objavljeno mišljenje Ministarstva koje tvrdi takvo što, i to mišljenje je po nama čudno. U narednim danima zauzećemo stav, kad sačekamo mišljenje još nekih delova stručne javnosti.
Ovo je pravno pitanje: odnosa između dve ugovorne strane.
Vi svakako možete da podnesete tužbu onom sudu koji je stvarno nadležan za ovaj spor, obično je to Privredni sud u mestu nadležnosti.
Ako niste ugovorili nadležnost suda u ugovoru, onda će važiti verovatno Zakon o obligacionim odnosima.
U svakom slučaju, vaša meta je advokat ili pravnik.
Hvala vam na lepom odgovoru,ali Vas molimo i Vas i sve ustanove koje se bave racuni. knj. poslovima kao i SRRS i Priv.Savetnik ,podrzace vas sve agencije da sprecite i ucinite sve sto mozete da se u Maloprodaji nevodi robno,jer su nam kao racunovodjama nametnuli toliko posla da vise nemozemo izdrzati ni fizicki ni psihicki toliko posla jer su i poslove PU preneli na nas,a klijentima da vodimo robno morali bi povecati cenu usluga a njima je i ovo sto im radimo mnogo da plate,a neki i neplate.Molimo Vas uzmite nas u zastitu jer mi nikoga nezanimamo samo da nas kaznjava drzava .Ovo je vec postao uzas.S postovanjem
I nama je čudno mišljenje Ministarstva, i zato još preispitujemo drugi deo stručne javnosti.
Međutim, robno knjigovodstvo ne mora biti obaveza računovođa, veliki deo mogu da urade i firme samostalno (npr. unos kalkulacija i kreiranje pazara korišćenjem nekog softvera), naročito ako žele imati ažurno stanje.
Slažemo se da ova obaveza nije baš ekonomski opravdana, ali ćemo videti šta kaže praksa.
Da li agencija ima pravo da nakon zaključivanja raskida ugovora iz svoje evidencije izbriše sve u vezi tog privrednog društava, ili je dužna da to čuva određeni rok?
Čuvanje dokumentacije i rokovi za čuvanje su propisani Zakonom o računovodstvu, Zakonom o fiskalnim kasama i možda još nekim zakonima.
Računovodstvene isprave, poslovne knjige i finansijski izveštaji čuvaju se u poslovnim prostorijama pravnog lica, odnosno preduzetnika, odnosno kod pravnih lica ili preduzetnika kojima je povereno vođenje poslovnih knjiga.
Rokovi variraju, ali najduži je verovali ili ne - TRAJNO !
-Trajno se čuvaju isplatne liste ili analitičke evidencije zarada. Dalje slede:
-20 godina, za finansijske izveštaje i izveštaje o reviziji.
-Dnevnik i glavna knjiga čuvaju se 10 godina.
-Pomoćne knjige čuvaju se pet godina, od dana njihovog zaključivanja.
Da ne bi knjigovodstvena agencija preuzela na sebe ovu obavezu postoji par rešenja u praksi:
1. Napraviti primopredaju dokumentacije uz zapisnik koji potpišu obe strane: knjigovodstvena agencija i bivši klijent
2. Ukoliko klijent ne želi ili ne može da dođe po dokumentaciju, pošaljite je poštom, preporučenom pošiljkom, sa povratnicom, kao dokaz da je dokumentacija primljena.
Imam problem sa knjigovodjom tako sto 2 meseca ne moze da spremi papire koje mi banka
trazi da bi aplicirao za kredit. Pritom je sve uredno placam.
Kome ja da se zalim?
Potreban vam je dobar dogovor sa knjigovođom koji će da se poštuje. Ako ga nemate, jedino što pomaže je pravno dejstvo sa vaše strane.
Opšti rok zastarevanja poreza je 5 godina. Po nama, možete da otvorite firmu.
Napomena, ako je taj brisani subjekt na kojem ima poreskog duga bio preduzetnik, poreska je imala pravo da vas pravno goni za poreski dug i nakon brisanja iz registra. Ako do sad to nije rađeno, ne bi trebalo da bude problema sa otvaranjem ni preduzetničke agencije niti d.o.o.
Kao što rekosmo, ovo zavisi od ugovora tj. saglasnosti volja knjigovodstvene agencije i njenog klijenata. U opštem slučaju, ne postoji zakonska obaveza da knjigovodstvena agencija vodi ni maloprodaju ni proizvodnju niti ugostiteljstvo klijentu.
Dodatak: ne postoji zakon niti propis o knjigovodstvenim agencijama , postoji zakon o računovodstvu koji propisuje obaveze u poslu vođenja poslovnih knjiga, ali ne i obaveze ko će te poslove raditi.
ангажовао сам књиг. агенцију као предузетник. НИкада нисмо потписали уговор, своје обавезе према њима сам измиривао редовно уплатом на рачун агенције, мада ми никада није послата фактура, чак ни електорнским путем. Њихове обавезе и целокупан наш однос одвијао се по усменом договору. На тај начин је и прихватила да заврши шта треба око гашења-брисања моје радње. Дала ми је упутства по којима сам поступио, али због њених пропуста, неблаговременог обавештавања мене, радња је касније затворена од онда када смо се договорили, и мене сада дуже за још пола месеца на име доприноса и пореза. Овај дуг настао је њеном кривицом. Да ли се у књиговодству могу важити усмени договори (односно уговори који нису у писменој форми) и да ли могу да издејствујем накнаду штете од ње?
Zakonom o obligacionim odnosima nije propisano da ugovor mora biti u pismenoj formi. Prema tome, važe i usmeni dogovori.
Teret dokaza pričinjene štete je na vama, u eventualnom sudskom sporu. Za mali iznos, smatramo da nije isplativ.
Gde mogu da prijavim agenciju koja je po mojim saznanjima oštetila drzavu za ogromne pare?
Agencija naime prijavljuje trudnice, uzima procenat od njih, a sada sa ovom koronom su se prijavljivali kao poslodavci koji nisu otpustali radnike.. ma svasta rade,ne mogu vise da gledam i.slusam sve to, ogromne pare zgrću i nemaju namere da prestanu?
Ja kao savestan gradjanin bih volela da se tome stane na put.
Unapred.hvala na odgovoru.
Pozdrav
Obratite se inspekciji rada
Evo linka sa više detalja:
https://www.minrzs.gov.rs/sr/struktura/organi-uprave-u-sastavu-ministarstva/inspektorat-za-rad
Hvala Vam na odgovoru.
Srdacan pozdrav
htjela bih da Vas pitam, da li je moguce da radnica koja je na porodiljskom bolovanju u jednom salonu dobija refundaciju samo 20e mjesecno? Pritom, nisu joj trazili broj tekuceg racuna da bi se uplatila plata licno njoj, vec se ispisuje uplatnica na njeno ime. I kako to da preko socijalnog trudnice dobijaju 80e ili vise, a ona samo 20e? Molim Vas, ako ste u prilici da mi odgovorite, jer do sad nisam mogla da nadjem nijedan konkretan odgovor.
Unaprijed hvala.
Moguće je, na žalost. Ako joj je to prosek za prethodnih 18 meseci.
Trudničko i porodiljsko odsustvo se ne obračunavaju na isti način i naravno da su moguće različite naknade, za isto lice.
Dužnosti i obaveze knjigovodstvene agencije se definišu ugovorom. Ukoliko ste ugovorili obavezu da vas knjigovođa obaveštava o zakonskim izmenama, tada ste u pravu i imate osnovu za tužbu. Prema našem mišljenju najbolje je da se konsultujete sa advokatom pre nego što preduzmete bilo kakve korake vezane za tužbu.
Naravno da može knjigovodstvena agencija da zaposli pravnika i to na sledećim poslovima pripreme dokumentacije: izrada ugovora, bezbednost na radu, osnivanje/likvidacije firmi, statusna dokumentacija i slično.
власник радње је пре 3 године имала више операција у Клиничком центру. Грешком и немаром књиговође није наплатила накнаду за боловање од 5 месеци укупно. Да ли се може уназад остварити ово право од пре 3 године које је остало неискоришћено?
Срдачно,
Sva potraživanja iz radnog odnosa zastarevaju nakon 3 godine. Zastarelost se računa na sledeći način. ako je potraživanje nastalo recimo u 2017. ono se može naplatiti ako se pokrene postupak naplate do kraja 2020 godine.
Agencija vam može naplaćivati usluge u skladu sa ugovorom koji ste sa njima potpisali, ako ugovorom nije predviđeno da za fiksni iznos koji inače plaćate agencija vrši obradu dokumentacije za vreme porodiljskog odsustva, onda ima pravo da vam dodatno naplati ove usluge. Morate proveriti šta je ugovoreno sa knjigovodstvenom agencijom, koje usluge.
Vodim firmu za grafički dizajn (još 3 radnika, osim mene) i sarađujemo sam jednom firmom u insotranstvu koja nam nalazi poslove.
S početkom primene testa samostalnosti osnovali smo DOO i odlučili da koristimo beneficije države - naravno morali smo da angažujemo knjig.agenciju
Pre nekog vremena nas je kontaktirala agencija da nam kaže da su nam plate/isplate obračunavane pogrešno (od početka primene testa samostalnosti), tj ovaj deo oko beneficija. Kažu da je ministarstvo izašlo sa naknadnim mišljenjem i da se obračun trebao drugačije sprovoditi. Deo oko novca koji je uplaćen državi na ime doprinosa i poreza je okej, međutim sam obračun je loš - knjigovođa pokušava da odgovornost prebaci na nas, međutim ovo deluje kao čist propust knjigovođe zar ne?
Iz PU još uvek ne dobijamo informacije o potencijalnom rešenju
S Poštovanjem
Marija Stanković
Nije nam jasno zašto se bavite testom samostalnosti obzirom da ste osnovali doo. (test samostalnosti se radi kod preduzetnika) Što se tiče greške u obračunima zarada, one mogu nastati iz dva razloga, Može biti čisto greška osobe koja vrši obračun, a može biti da je do greške došlo jer je knjigovodstvo dobilo od vas netačne podatke, tipa opština stanovanja zaposlenih, pogrešan iznos regresa i toplog obroka, itd...U vašem pitanju niste precizirali šta je to što ne valja u obračunu...pogotovo što kažete da je obračun poreza i doprinosa tačan, tako da je teško odrediti ko je tu napravio propust.
Preduzetnik sam, paušalac, i radim kao franšizer za jednu kurirsku službu. Od pre par meseci mi je blokiran račun, uplate uredno ležu, a na sajtu NBS piše da je blokiran po osnovu prinudne naplate. Saznao sam da nisu predati završni računi za 2 godine. Knjigovođa tvrdi da joj dugujem novac za njihove usluge, iako su oni bili zaduženi da sve obaveze, račune, porez, platu... puštaju oni sa mog računa jer se u te stvari ne razumem i zato ih i plaćam. Takođe, sertifikat, token banke, pečat... sve je u agenciji. Želeo sam da promenim agenciju, ali već više meseci ne mogu da dobijem svoju dokumentaciju , već mi traže 1000 eura u kešu ili da neko za mene preuzme i odmah isplati dug bi mi je vratili i to nesređenu. Iako mi je zbog toga što oni nisu uradili svoj posao račun više meseci blokiran i ni jedan zarađen dinar koji mi uredno leže na račun ne mogu da podignem kako bih im isplatio to što im navodno dugujem i da završimo saradnju.
Imaju li pravo ovo da rade, može li da se potpiše neki dokument da će im odmah po odblokira nju računa biti isplaćeno sve što tvrde da im dugujem.
Molim vas za savet šta da uradim kako da rešim ovaj problem. Da stvorim 1000 eura ne mogu, kada ne mogu da dođem do novca koji uredno zarađujem, a supruga radi za minimalac i već mesecima jedva preživljavamo.
Unapred hvala.
Preporučujemo vam da angažujete advokata, ako već niste u mogućnosti da se sa njima dogovorite bolje je da pokrenete spor u privrednom sudu nego da vam se nagomilavaju problemi dodatno.
Prijavljeni smo kao s.p. da li je knjigovodja bio duzan da nas obavjesti o pravdanju novca? Novi smo u tom poslu i totalno neupuceni.
vaše je pitanje veoma nejasno. Da bi mogli bilo šta da vam odgovorimo, molimo da preformulišete pitanje i da date više informacija vezano za vrstu poreza za koji ste dobili rešenje.
Obzirom da niste regulisali međusobne odnose ugovorom, agencija snosi znatno manju odgovornost za greške jer je Zakon jasan u vezi odgovornosti svakog preduzeća, a to je uvek Zakonski zastupnik. Zakonski zastupnik donosi odluke, sklapa ugovore i uređuje preduzeće, poverava vođenje knjiga osobi ili agenciji i pred Zakonom on je odgovoran za svoje postupke, postupke zaposlenih i angažovanih trećih lica. Sa druge strane, agencija koja vam je vodila knjige nema pravo zadržavanja dokumentacije, bez obzira što ste im ostali dužni. Bilo bi dobro da angažujete advokata koji ima iskustva u privrednim sporovima, da vam pomogne u rešavanju ove pat pozicije.
Da li je knjgovodja dužan da obavesti poslodavca ako je poslovanje firme dovedeno u problem i da skrene pažnju na nastali problem tokom rada a ne da čeka da dodje do problema i da li je knjgovodja dužan da resi nastali problem.Ako je knjgovodja kriv šta uraditi.
Pozdrav
Vesna
Poslovanje jedne firme je u potpunosti odgovornost Direktora firme i odgovornost vlasnika firme. Knjigovodstvo je jedan segment poslovanja i bavi se evidentiranjem promena na osnovu dokumentacije. Knjigovodstvo može biti odgovorno samo za poslove koji su ugovoreni, ažurnost i tačnost knjiženja, predaje poreskih prijava u roku, za izradu finansijskih izveštaja, za obračune zarada i drugih primanja ali ne može da bude odgovorno za odluke i postupke direktora ili drugih segmenata u okviru firme. Pred Zakonom uvek je i isključivo odgovoran Zakonski zastupnik... Svi ostali odnosi u okviru jednog preduzeća treba da budu regulisani Pravilnikom o radu, ugovorima i drugim pismenim dogovorima.
Da li je knjgovodja dužan da obavesti poslodavca ako je poslovanje firme dovedeno u problem i da skrene pažnju na nastali problem tokom rada a ne da čeka da dodje do problema i da li je knjgovodja dužan da resi nastali problem.Ako je knjgovodja kriv šta uraditi.
Pozdrav
Vesna
Vaša je obaveza kao firme da znate Zakon o radu. Ukoliko imate ugovorene konsultacije sa računovodstvenom agencijom da vam pruža posebne usluge poput kako ste naveli upozoravanja na neke propise onda ste vi u pravu, ali ako nemate takav ugovor, računovodstvena agencija se bavi evidencijom promena, obračunima poreza i doprinosa a vi ste kao firma dužni da vodite sve evidencije o odmorima, evidencije o zaposlenima o njihovim pravima, da izdajete rešenja i sl. Računovodstvena agencija postupa prema dokumentima koje vi generišete i dostavljate na knjiženje, oni se ne bave zakonskim obavezama u svakom pojedinačnom preduzeću.
Racunovodstvena agencija moze da bude kriva i da snosi posledice ukoliko imate takav ugovor sklopljen izmedju vas i te agencije. Vase pitanje je cisto pravne prirode i trebate da se obratite advokatu.
Odgovor na ovo pitanje zavisi od toga šta piše u ugovoru između knjigovodstvene agencije i njenog klijenta.
Ako u ugovoru nije specifirano da li su prijave i odjave penzionera ili saradnika po osnovu ugovoru o delu standardna obaveza knjigovodstvene agencije , onda agencija po našem mišljenju nije odgovorna za propust.
Ako niste zadovoljni stavom agencije, preporučujemo vam da se posavetujete sa nekim pravnikom, jer ovo je više pitanje poznavanja ugovornog prava i zakona o obligacionim odnosima.