Nova fiskalizacija i suštinska razlika u odnosu na stari sistem

21.09.2021

Koja je suštinska razlika koju donosi nova fiskalizacija u odnosu na postojeći model i čemu to sve služi?

 

Dakle, suština nove "online" fiskalizacije 2021 je da se promet više ne upisuje u memoriju uređaja, koji smo do sada zvali fiskalna kasa ili fiskalni štampač, i to smo do sada zvali “fiskalna memorija”. Dalje su se ti podaci o prometu, upisani u fiskalnu memoriju, preko GPRS kartice prebacivali na server Poreske uprave. Takva je tehnologija bila raspoloživa od 2005. godine, kad je nastupila ta prva fiskalizacija, pa sve do sada. Vremenom, internet je napredovao, brzina protoka takođe i prema procenama Ministarstva finansija stekli su se uslovi da se čin fiskalizovanja prometa dešava odmah po kucanju računa. Po srpski: Odmah se klikne neko dugme na računaru, tabletu, mobilnom odnosno pritine neko dugme na nekom novom fiskalnom uređaju i račun "ode" na fiskalizovanje na server poreske uprave (ili na neki lokalni server, koji posle to prebaci sve na server poreske uprave). Uglavnom, više ne postoji pojam “fiskalna memorija” uz svaku fiskalnu kasu ili fiskalni štampač. Dakle, ranije je bio spor internet, pa se nije moglo očekivati da će svaki račun da se odmah zapiše na nekom državnom serveru tj. na memoriji državnog računara, a danas je to mnogo realnije nego nekad, jer je sad internet veza mnogo brža nego pre 15 godina.

 

Ovo što smo ukratko opisali:

  1. klikneš na dugme u softveru ili ga pritisneš na novom fiskalnom uređaju
  2. odmah se sve zapiše tj. fiskalizuje u realnom vremenu na serveru Poreske uprave

je osnovni scenario fiskalizovanja prometa u novoj “online novoj fiskalizaciji”. Postoji još nekoliko modela i mogućnosti a više o tome ćemo da pričamo u narednim nedeljama.


A šta ćemo sa postojećim fiskalnim uređajima?

 

Nigde nije zabranjeno da se postojeći fiskalni uređaj nadogradi. Ali ideja je da je dovoljno da se fiskalizacija prometa u maloprodajnom objektu može izvršiti samo uz pomoć softvera na telefonu, tabletu ili računaru sa jedne strane, ili na novom fiskalnom uređaju koji ima mogućnost elektronske fiskalizacije sa druge strane. To znači da proizvođač sadašnjih fiskalnih uređaja treba da se registruje da ima i novu “online” fiskalnu kasu tj. da se registruje kao dobavljač fiskalnog rešenja. Da znate, to “registrovanje” će morati da urade (i već rade, mi smo se u Svera Solutions već uradili) i proizvođači fiskalnog rešenja koji će imati softversko rešenje za online fiskalizaciju, npr. proizvođači softvera za maloprodaju, trgovinu, proizvođači POS sistema itd.

Takođe nije više važno na kakvoj vrsti papira će se štampati fiskalni račun: može biti na papiru, na traci, mi smo se šalili, može biti na toalet papiru, na salveti, na kartonu... Čak se ne mora ni obavezno štampati, ali se mora potrošaču dostaviti u elektronskoj formi npr u pdf formatu.

Šta god se štampa ili dostavlja, mora da sadrži QR kod, koji se može skenirati (opet, preko programa za skeniranje QR kodova na mobilnom telefonu ili tabletu) i vodi na link ka jedinstvenoj stranici na Poreskoj upravi koja dokazuje da je račun fiskalizovan.

Elektronski fiskalni račun (hajdemo reći Pdf fiskalni račun) ne mora da sadrži QR kod, ali mora link ka jedinstvenoj lokaciji na sajtu Poreske uprave koja opet pokazuje da je račun fiskalizovan.
 

To je u stvari isto? I QR kod i link, oba vode ka istoj stranici Poreske uprave?

 

Tako je !
 

Pretpostavljam da ljude najviše boli koliko će to njih da košta. Pa hajde da vidimo da li ima dodatnih troškova?

 

Država priča da je obezbedila novac u budžetu za nove fiskalne uređaje. Verovatno će da bude nekakvih troškova, npr. ako za taj Bezbednosni element koji dodeljuje Poreska uprava bude trebalo da se uplati neka taksa, to će onda biti trošak svakog privrednika, ali navodno, ono što je najskuplje, a to su fiskalni uređaji, nećemo plaćati.

 

A da li postoje i neke uštede kod nove fiskalizacije za privrednika koji ima trgovinu na malo?

 

Evo, vidimo 6 ušteda gde će sve biti smanjeni troškovi za one koji se bave trgovinom na malo:

  1. Obavezni godišnji servis fiskalnih uređaja više neće da postoji, jer se tu uglavnom testirala fiskalna memorija, koja sad ne postoji kao element. Kao što nema servisa karburatora kod električnog vozila
  2. Ne moraš više da radiš fiskalizaciju, niti defiskalizaciju fiskalnih uređaja, niti moraš da plaćaš fiskalnom servisu za to
  3. Ušteda je (istina mala) i u delu troška kod mobilnog operatera za GPRS prenos podataka za dnevne izveštaje, ako imaš neki paket sa mobilnim operaterom koji to naplaćuje (To je ono “treće” dugmence na GPRS uređaju, ili indikator, koji je treperio kad je prošlo preko X sati od poslednje poslatih podataka poreskoj upravi). Tad se troš nešto kilobajta, koji nešto koštaju.
  4. Nema više kontrolnih traka za fiskalne račune, jer nema fiskalne memorije. Ulogu kontrolne trake preuzima sajt Poreske uprave, koji čuva sve fiskalizovane račune na svom serveru i njih će moći da proveri svako ko dođe u posed odgovarajućeg QR koda ili linka ka “novoj kontrolnoj traci”
  5. Ako postoji trošak čuvanja kontrolnih traka (ovo verovatno za neke veće maloprodajne lance), onda i tu ima nekih ušteda.
  6. Takođe, i mi potrošači ćemo da uštedimo vreme. Nećemo da prevrćemo očima kad teta u supermarketu mora da zameni fiskalnu traku, a mi imamo samo da kupimo “2 leba i litar jogurta”.

 

A šta će da rade postojeći fiskalni servisi i serviseri fiskalnih kasa?

 

Ovo je teško pitanje. Pitali smo neke fiskalne servise i oni baš nemaju mnogo šta lepo da nam kažu. Jednostavno, smatraju da će njihova profesija nestati. Oko 300 servisa fiskalnih kasa i fiskalne opreme će prema svemu sudeći, morati da promeni profesiju.

Dakle, ako pod nekim slučajem proizvođač (dakle ne fiskalni serviser) omogući da novi fiskalni uređaj može da izvede sve što treba da se fiskalizacija uradi “online”, onda će možda i biti posla za fiskalne servise koji bi možda servisirali te uređaje. Međutim, zbog prirode posla, mi u Svera Solutions smatramo da to nije mnogo verovatna opcija. Jednostavno, kad je nešto “online”, to znači da ti treba da nešto isprogramiraš, da pošalješ neke informacije preko interneta, a onda da pokupiš neke druge, najčešće kontrolne informacije. Prirodna sredina za takvo nešto je računar odnosno mobilni telefon. Nema potrebe da se zbog toga formira neki poseban uređaj koji bismo zvali “online” fiskalni uređaj. Ali ova mogućnost nije isključena. Npr, male prodavnice trafike, štandovi po tržnim centrima: oni nemaju mesta “di da ture” kompjuter + štampač, možda imaju za tablet, ako on ima dovoljno stabilnu internet vezu, ali još uvek će im trebati nekakva vrsta štampe, da bi izdavali fiskalni račun. To može biti i A4 štampač, šalili smo se prošli put, može biti i toalet papir i salveta, ali ako nema mesta za A4 štampač, onda bi bilo dobro da postoji neki manji, termalni štampač (štampač sa trakom) nalik na sadašnje fiskalne štampače, samo bez dela koji smo zvali “fiskalna memorija”. Možda će moći na tom uređaju (i trebalo bi) da se doda onaj “bezbednosni element”, tj. neki komad opreme (ili softvera) koji označava da je to baš taj prodavac i koji sprečava da se “online” fiskalizacija zloupotrebi.
Ovde vidimo eventualnu šansu za postojeće fiskalne servise.

 

Možemo li mi to da stignemo do početka 2022. godine?

 

Trenutno u Zakonu stoji da je rok 01.01.2022 da fiskalizacija u Srbiji profunkcioniše. Prošle nedelje se pojavila korekcija, pominje se rok do 30.04.2022 kao prelazni period. Što znači: već od 01.01.2022. postoji mogućnost da POS sistemi registruju fiskalne račune na novi "online" način, ali mogu da zadrže i sadašnji način tj. “staru” ili “postojeću” fiskalnu opremu. Bitno je samo da u okviru istog maloprodajnog objekta, svi uređaji moraju da rade ili na stari ili na novi način.
Kako sad stoje stvari: nakon tog datuma, dakle nakon 30.04.2022. moraće da se koristi isključivo online nova fiskalizacija. Ako ne bude dodatnih pomeranja rokova.
 

A šta sa paušalcima koji do sada nisu imali fiskalne kase?

 

Verovali ili ne, dragi paušalci, ako pružate usluge fizičkim licima, moraćete da imate fiskalne kase, u najvećem broju slučajeva. Ovde se mnogi uspaniče, ne shvate prvi deo rečenice, koji kaže, ako pružate usluge fizičkim licima…
Međutim, i tu ima mnogo onih koji do sad nisu morali da izdaju fiskalne račune, a sad će morati. To su: frizeri, kozmetičari, pogrebna preduzeća, priređivači igara na sreću (znači igračnice, kockarnice, kladionice), muzeji, umetničke galerije, oni koji se bave zabavnim ili sportsko-rekreativnim delatnostima i deo onih koji se bave obučavanjem.

 

Eto kod tih koji se bave obučavanjem: Da li oni koji drže časove engleskog online strancima, moraju da imaju fiskalnu kasu?

 

Moraju, kako sad stoje stvari, ako su paušalci i to - od 01.05.2022. godine obavezno. Držanje časova bi trebalo da znači da je  šifra delatnosti 85.59 Ostalo obrazovanje, tu se obično svrstavaju držači obuka (online ili offline), seminara itd, i oni prema novom zakonu moraju da izdaju fiskalne račune za promet fizičkim licima.
Znači, fizička lica neće morati, ali onda kao frilenseri imaju obavezu da obračunaju, prijave i plate porez u roku od 30 dana od nastanka prometa (tj. držanja časova), ali ako su ta fizička lica registrovali preduzetničku radnju (bilo kao paušalac bilo kao knjigaš), moraće da izdaju fiskalne račune, pa i Kinezima i Rusima, prema našem mišljenju.
 

Komentari (0)

Trenutno nema komentara na ovu temu ...

Ostavi komentar

Molimo vas da pravilno unesete prikazanu reč.