Zakon o izmenama i dopunama Zakona o radu stupio je na snagu 29. jula i istog dana je počela i njegova primena. Poslodavcima je dat rok od 60 dana da svoje opšte akte usklade sa novim zakonskim propisima.
Cilj je da se ovim promenama Zakon o radu uskladi sa zakonodavstvom Evropske unije, kao i da se posredno omogući lakše zapošljavanje, u cilju smanjenja broja nezaposlenih.
Ovaj akt donosi brojne novine, kako za poslodavce, tako i za zaposlene. Zakon se primenjuje na one koji su zaposleni na teritoriji Republike Srbije, bilo kod domaćeg ili stranog pravnog i fizičkog lica. Takođe, u slučaju da nije drugačije naznačeno, zakon se primenjuje i na one koji su od strane svog poslodavca poslati na rad u nekoj drugoj zemlji. I za zaposlene u državnim organima, te organima lokalne samouprave važe odredbe Zakona o izmenama i dopunama Zakona o radu.
Izmenama zakona utvrđene su i neke novine u vezi sa tim kako se donose pravilnici o radu i pravilnici o organizaciji i sistematizaciji poslova, kao i to šta ovi akti treba da sadrže.
U skladu sa tim, poslodavac je sada dužan da u roku od sedam dana od stupanja na snagu reprezentativnom sindikatu dostavi pravilnik o radu. Pravilnikom o radu poslodavac može da reguliše prava i obaveze jedino u slučaju da je prihvatio predlog reprezentativnog sindikata u vezi sa pristupanjem pregovorima o zaključenju kolektivnog ugovora.
Napravljena je novina u vezi sa tim koji organ kod poslodavca je nadležan za donošenje pravilnika o radu. Naime, do sad je to bila obaveza upravnog odbora ili direktora, u slučaju da upravni odbor ne postoji. U Zakonu o izmenama i dopunama Zakona o radu se sada navodi da pravilnik o radu donosi organ koji je utvrđen zakonom ili osnivačkim i drugim aktima. To znači da sada poslodavac ima obavezu da osnivačkim aktom ili statutom odredi koji je organ nadležan za donošenje pravilnika o radu u slučajevima ako to nije propisano zakonom.
Utvrđen je i period od šest meseci, tokom koga su poslodavci dužni da naprave ove izmene i usklade svoje akte sa zakonom.
Kada je reč o pravilniku o organizaciji i sistematizaciji poslova, zakonskim izmenama utvrđeno je šta oni moraju da sadrže. Tu, između ostalog, spada tačan naziv posla i opis istog, neophodna stručna sprema za njegovo obavljanje, pa čak i broj izvršilaca potrebnih za određeno radno mesto (ovo nije obavezno).
Najveća razlika je u tome što pravilnik sada mora da sadrži i tačan opis posla, pa je neophodno da pravilnici budu usklađeni sa novim zakonskim izmenama. S obzirom na to da je predviđen rok za usaglašavanje bio 60 dana, znači da od 26. septembra poslodavci moraju da imaju prilagođene pravilnike.
Dok su do sad obavezu o donošenju pravilnika o organizaciji i sistematizaciji poslova imali poslodavci sa pet ili više zaposlenih, ovaj minimum je novim zakonom podignut na deset zaposlenih.
U vezi sa svim nedoumicama oko novih zakonskih propisa koji se odnose na vaše poslovanje, budite slobodni da nas kontaktirate za pomoć.