Privatnici, vi (ni)ste mirni od 01.01.2022. što se tiče elektronskog slanja i primanja faktura

22.11.2021

Kada počinje primena odredaba Zakona o elektronskom fakturisanju za privatni, a kada za javni sektor?

 

 

Prvo da kažemo: ako nisi u sistemu PDV-a, onda možeš da odahneš. Dakle, preduzetnici paušalci, preduzetnici knjigaši koji niste u sistemu PDV-a, i vi d.o.o. koji niste u sistemu PDV-a, voljno! 

 

 

Rekli smo: sem za neke specijalne slučajeve..

 

 

Dragi paušalci, preduzetnici koji niste u sistemu PDV-a, biće i izuzetaka kad ćete hteti, ili ćete morati da evidentirate promet u PDV-u, ali to zavisi od prirode transakcije i vašeg poslovanja, i o tome ćemo kasnije. Generalno, za sad ste mirni da od 01.01.2022. godine ne morate da radite ništa - po pitanju elektronskih faktura. U ovom tekstu se obraćamo najpre privatnim firmama koje su U SISTEMU PDV-a. Dakle, preduzetnici u sistemu PDV-a, i d.o.o. koji su u sistemu PDV-a (nezavisno da li su mesečni ili tromesečni obveznici PDV-a).

 

 

Dakle pogledajte ovu tabelu i sad ćemo je malo iskomentarisati po hronologiji:

 

Obaveza privatnih firmi (koje su u sistemu PDV-a)

Početak primene

Moraš da izdaš elektronsku fakturu preko sistema za elektronske fakture javnom sektoru (to su organizacije na budžetu i javna preduzeća: škole, bolnice, ministarstva, lokalne samouprave…. Svi koji imaju JBKJS)

Ovo počinje sad, od 1. januara 2022.

Moraš da primiš i čuvaš elektronsku fakturu u sistemu (ko god da ti je izdao, ili privatnik ili javni sektor, znači ili Svera Solutions ili Elektrodistribucija)

Ovo počinje od 1. Jula 2022.

Moraš da izdaš elektronsku fakturu preko sistema za elektronske fakture drugom privatniku

Ovo počinje tek od 1. januara 2023.

Posebna obaveza evidentiranja obračuna PDV-a u svim ostalim situacijama (dakle, nezavisno da li je jedna strana u slanju odnosno primanju te elektronske fakture neko iz javnog sektora)

Ovo počinje od 1. januara 2023.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Javni sektor

 

 

Kad smo tu red je da definišemo i obaveze javnog sektora. Oni su u mnogo većoj „frci“. Da naglasimo, ovo važi samo za javni sektor, a ne za privatnike, znači privatnici, opustite se što se tiče ove liste.

 

Obaveze firmi javnog sektora Početak primene
Izdavanje elektronske fakture drugima iz javnog sektora 1. januar 2022.
Prijem i čuvanje elektronskih faktura (izdatih od strane bilo koga, dakle i iz javnog i iz privatnog sektora) 1. januar 2022.
Evidentiranje obračuna PDV osim transakcija u kojima je jedna od strana subjekt javnog sektora 1. januar 2022.
Izdavanje elektronske fakture subjektu privatnog sektora Tek od 1. jula 2022.


 

 

 

 

 

 

 

 

Dakle, na neki način vidimo: pritisak je najpre na ovima iz javnog sektora, jer oni moraju i da izdaju i da primaju elektronske fakture drugima iz javnog sektora odmah od 01.01.2022, a moraju i da primaju fakture od ovih iz privatnog sektora, odmah od 01.01.2022.

 

Za razliku od njih, ovi iz privatnog sektora, dakle, još jednom: privatnici u sistemu PDV-a, imaju obaveze da IZDAJU elektronske fakture, samo onim klijentima koji su javni sektor (dakle, ako si privatnik u sistemu PDV-a, radiš sa nekom školom, bolnicom, tj. budžetskom ustanovom ili baš imaš sreće da ti je klijent npr. neko Ministarstvo, kao što je nama), to izdavanje elektronskih faktura moraš da radiš odmah od 01.01.2022. godine.

 

 

Šta će da bude sa papirnom varijantom faktura ?

 

 

Niko ne kaže da ti moraš da prekineš slanje papirnih faktura. Samo se uvodi obaveza slanja faktura elektronskim putem, preko odgovarajućeg sistema koji pravi država. Papirne fakture mogu da ostanu u vašoj evidenciji. Mada kao društvenodgovorna kompanija i kao pojedinac kojem je stalo do ekologije i očuvanja resursa naše planete, ja vas molim da izbegnete štampanje i potrošnju papira. Save the trees!

 

 

Šta sad ti privatnici da rade? Kome da se obrate? Kako da izvedu to što moraju da izdaju elektronske fakture javnom sektoru od 01.01.2022?

 

 

Mogu to da urade na 4 načina:

  1.  Da se prijave na sistem efaktura.gov.rs i da otvore tamo nalog. Trebaće im digitalni elektronski sertifikat. Dakle, nije moguće izvršiti prijavu na sistem elektronskih faktura (neko još kaže S.E.F. ili SEF) samo pomoću username: Vladislav.cale@svera.rs, password: aaaaaaa! I da šalju elektronske fakture. Mora da se ima nešto što se zove eID i da bi imao taj eID, moraš da pre toga imaš digitalni elektronski sertifikat. Znači, ako hoćeš da šalješ elektronske fakture od 01.01.2022. moraš po digitalni elektronski sertifikat (najčešće ljudi rade na ličnoj karti, jer je taj skroz besplatan). Ili ako ti stoji kod knjigovođe (no, no za knjigovođe i za tebe, kršite zakon o zaštiti podataka o ličnosti), moraš da ga „pozajmiš“ od njih svaki put kad elektronski fakturišeš. Odnosno da nabaviš poseban elektronski sertifikat za knjigovođu, a posebni za tebe – za elektronske fakture.
  2.  Da imaš program u kom ćeš lepo da klikneš dugme „Izdaj elektronsku fakturu“, a ispod ćebeta se sama faktura „aplouduje“ na sistem elektronskih faktura. A ti, ako ne veruješ, pa opet se uloguj na sam SEF i proveri da ju je program poslao.
  3.  Da imaš program, koji sarađuje sa nekim od informacionih posrednika. U tom slučaju ćeš moći da šalješ samo preko tog informacionog posrednika, ali ćeš moći svakako opet da se uloguješ na SEF i da proveriš da li je tvoja elektronska faktura poslata, ako želiš. Dakle, ovo je možda pre 2b varijanta. Onda se pitaš, pa dobro, kad ja kliknem na svoj program, a onda program prosledi fakturu informacionom posredniku, a onda informacioni posrednik prosledi to u državni SEF (khmm, nije to državni trezor, nego SEF sa velikim slovima, sistem za elektronsko fakturisanje), šta će meni taj informacioni posrednik ? Eee, tu te čekam, u sledećem pitanju.
  4.  Da imaš samo program informacinog posrednika. U kojem praviš svoje elektronske fakture, a onda odatle ih šalješ klikom na dugme Pošalji elektronsku fakturu, a onda informacioni posrednik dalje komunicira sa SEF-om. Ali ovde ima i jedna velika mana: posao se duplira, ako imaš i svoj program za poslovanje. Jer, onda ti ostaje da uđeš i u svoj program za elektronske fakture, moraš i u tom programu da evidentiraš fakturu, da bi evidentirao i naplatu i sagledao ko ti šta duguje od para. Znači, ovo baš i nije neka srećna opcija.

 

Šta je to informacioni posrednik?

 

Informacioni posrednik je poseban program koji služi kao potrčko između tvog programa za izdavanje faktura (nadam se da je to već Svera Syntegra), a ako nije, slobodno se javi da ti objasnim zašto je to pravo rešenje za tebe.

 

Komentari (0)

Trenutno nema komentara na ovu temu ...

Ostavi komentar

Molimo vas da pravilno unesete prikazanu reč.